Home » » 5 пасток для сили волі: що заважає самоконтролю

5 пасток для сили волі: що заважає самоконтролю

Неуважність
Рішення, що вимагає вольових зусиль, не можна приймати на автопілоті - мозок за замовчуванням вибере найменш виснажливий (а значить, неправильний) варіант. Тому в момент вибору важливо бути зосередженим, інакше можна непомітно для себе піддатися спокусі. Баба Шив, професор маркетингу з Стенфордської вищої школи бізнесу, довів, що, коли люди відволікаються, вони більш схильні піддаватися спокусам. Наприклад, студенти, які намагаються запам'ятати телефонний номер, на 50% частіше вибирають для перекусу НЕ фрукти, а шоколадний кекс, а розсіяні покупці більш сприйнятливі до магазинної рекламі.



Брак глюкози
Дослідники з Університету Південної Дакоти припустили, що мозок періодично послаблює самоконтроль з міркувань економії: він витрачає енергію, коли її запаси високі, але береже, якщо ресурси виснажуються. Щоб перевірити цю теорію, вчені провели експеримент. Учасникам запропонували вибрати між двома призами: 120 $, які можна отримати сьогодні або 450 $, які можна забрати лише через тиждень (класичне випробування для сили волі - вибір між меншим моментальним винагородою і більш сприятливими відстроченими наслідками). Перед початком експерименту дослідники виміряли рівень цукру в крові випробовуваних, а після першого туру учасникам дали випити або звичайну солодку колу, або дієтичну. Ті учасники, які отримали «цукрову підживлення», частіше проявляли витримку в другому турі і вирішували дочекатися 450 $.

Надмірні зусилля
Сила волі в чомусь схожа на м'яз: вона теж здатна втомлюватися і відновлюватися після відпочинку. Такий висновок зробив американський психолог Рой Баумайстер, поспостерігавши за людьми, яким доводилося контролювати себе в різних ситуаціях. Виявилося, що ресурси сили волі обмежені і на всі дії їх не вистачає: якщо витратити всі сили на самоконтроль в одній сфері, доведеться проявити слабкість в іншій. Наприклад, курці, відмовившись від своєї шкідливої ​​звички, можуть налягти на солодке, а людям, постійно стримуючим свої емоції, складніше контролювати фінансові витрати.

Благі наміри
Вчені з Коледжу Баруха Міського університету Нью-Йорка зацікавилися дивною статистикою в Макдональдсі: продажі бігмаков значно виросли після того, як в меню з'явилася більш здорова їжа. Дослідники провели експеримент і зімітували ситуацію ресторанного замовлення в психологічному експерименті. Дивна статистика знову підтвердилася - як тільки в меню з'являвся салат, учасники починали частіше вибирати гамбургери. Це відбувається тому, що людський розум схильний приймати майбутнє рішення (або навіть можливість такого рішення) за вже вчинене дію. Тому сама поява опції «з'їсти салат» фактично прирівнюється до вибору корисного страви. Після чого відвідувач підсвідомо вважає, що раз він вже подбав про своє здоров'я, тепер можна і розслабитися.

Почуття провини і страх
Намагаючись допомогти людині взяти себе в руки, оточуючі часто намагаються натиснути на його почуття провини. Але це не самий вдалий підхід. Адже почуття провини викликає стрес, а мозок, щоб впоратися з неприємними відчуттями, починає шукати джерело приємних емоцій. Тому, відчуваючи себе винними, люди починають більше їсти, пити, робити покупки і грати у відеоігри. Подібну реакцію викликає і страх. Психологи провели досить неприємний експеримент в продуктових магазинах - просили відвідувачів подумати про власну смерть. Виявилося, що після такого випробування люди починають витрачати більше грошей на їжу, щоб «заїсти стрес».